Blogi

Vabadusest ja võimalustest mida vaid matkasuvila saab pakkuda

Henry Priks on noor Eesti mees, kes reisides hindab üle kõige vabadust. Talle meeldib mõte, et ta pole ühte kohta naelutatud ning saab vastavalt tujule ja ilmale liikuda sinna kuhu süda ihkab. Seda kõike võimaldab üks korralik matkaauto ja sellest me suuresti ka muljetame. Henry reisib enamasti oma laste, pere või siis sõpradega. Matkaautoga trippimisel on omad nüansid ja igal riigil on omad eripärad, millega läbi sõites arvestada. Loe edasi, et saada osa vahvatest seiklustest nii põhja- kui lõunamaal.

Kuidas sa matkasuvila teemaga nakatusid?

Rentisin mõned suved tagasi Adria haagise lihtsalt prooviks ja see tundus lahe. Sain aru, et mulle tohutult meeldib see vabadus, mis matkaautondusega kaasas käib: saan minna sinna kuhu tahan, millal tahan ja siis seal olla just nii nagu tuju on. Veidi aega hiljem ostsin Hobby 545 KMF perehaagise, milles on kaks laste narivoodit. Tegemist oli meie jaoks sellise ideaalse planeeringu ja praktilise lahendusega. Selle haagise ainuke miinus on see, et sellel pole auto esiotsa, muidu oleks see ideaalne olnud.

Haagis oli meil pea kogu aeg kasutuses ja kuna me olime juba Hobby haagisega väga rahul, siis järgmine samm oligi Hobby auto. Juunis ostsin auto rendi eesmärgiga, et suvel välja rentida ja ülejäänud aja kasutasin siis ise. Kuna ma veedan väga palju aega autos, siis nüüd ostan alkooviga variandi täiesti enda kasutusse ja jätan teise matkaauto rendi jaoks (www.hobby-rent.ee). Alkoov on siis selline keretüüp, kus sõitjate kohal on eraldi magamiskohad. Mul poiss kutsub seda nokamütsiga autoks.

Sa võtad lapsed tavaliselt kaasa kui reisile lähed?

Jaa! Nad on väga kõvad reisisellid. Juba pisikesest peale on nad meiega kaasas käinud. Tütar oli 4-kuune kui ta esimest korda lennukiga lendas. Meil on traditsioon, et paar korda aastas käime soojamaa reisil kõik aga siis oleme hotellis ja ühes punktis. Matkaautoga reisides on aga kõik teistmoodi, et ainuüksi kohalejõudmine on juba seiklus omaette. Just sõitmine on väga suur kogemus, mitte nii väga see punkt, kuhu jõuad.

Mul tüdruk on kahene ja poiss neljane ja neile väga meeldib matkaautoga seigelda! Tihti paluvad nad, et ma nad ka lasteaeda sellega viiksin või järgi tuleksin. On huvitav vaadata, et kui kodus on neil eraldi toad, siis matkaautos oleme kõik justkui ühes ruumis. Ma arvan, et nende jaoks on see teistmoodi lähedus, mida matkaauto pakub ja mis neile nii väga meeldib. Lisaks on seal palju erinevaid kohti kus nad olla ja peita saavad, justkui suur koobas nende jaoks. Sõites on ainuke teema see, et tuleb hoolega valida, mis mänguasju kaasa võtta ja kus neid hoida. Esimestel kordadel tegi kaasa võetud mänguasjakast ikka korralikku lärmi sõidu ajal.

Mis on väga hea ja praktiline asi lastega reisimisel: suur kokkupandav transpordikäru. Saad õue minnes tekid-mänguasjad sinna sisse panna ja kui lapsed ära väsivad, siis paned nad ka kärusse ja neil on seal mõnus puhkamise pesa olemas. Samal ajal saan ise käru vedades edasi liikuda. Väga mõnus lahendus!

Esimesed seiklused matkaautoga

Auto on meil nüüd aasta aega olnud. Alguses Eest-Läti-Leedu ja siis käisime Soomes karavanimessil. Laevasõit tekitas lastes palju nalja ja elevust: pikalt itsitati, et “Laeva suust sõitsime sisse ja siis pepust välja :D”.

Kui auto kätte saime, siis tegime ka kohe tiiru ning sõitsime Kunda kanti. Väljas oli 30 kraadi sooja ja merelt tulev jahe tuuleke oli sel hetkel äärmiselt kosutav. Lastele omaselt oli loomulikult vaja ka mujal ringi käia ja nii võtsime suuna Rakverre. Oh seda kuumust, mis meile autost välja astudes vastu lajatas! 32 kraadi, päike põletab, tuult ei ole, totaalne leitsak. Tegime kiirelt Politsei muuseumis oma tiiru ära ja sõitsime tagasi Kunda sadamasse. Siis juhtus aga selline asi, et samal ajal kui me söögi ajaks õue laudu ja istumist sättisime, hakati meie kõrval lava üles panema. Ja nii saimegi õhtul väga ägeda kontserdielamuse. Lapsed täiega tantsisid ja no väga lõbus oli! Kunda Sadam on selline mõnus koht lastega olemiseks, meile väga sobis ja meeldis!

Rääkides kuumast, siis kuna ma ise konditsioneeri ei talu, siis autos mul seda ka pole. Kuuma ilmaga oleme pigem kohas, kus on mõnus tuul ja jahedam kui mujal. See ongi matkaauto võlu, et saame liikuda sinna, kus meil parajasti kõige parem olla on.

Sul on ka matkapaadi kogemus?

Jah. Selline, kus on kaks magamistuba, wc, köök. Aga siis sain kiirelt aru, et piirang, mida sadam paneb on niivõrd suur, et minust sellist merekaru siiski ei saa ja nii jäin matkaauto peale ja seda just selle vabaduse tõttu, mida ta mulle pakub: täna olen siin, homme lähen sinna või hoopis kuhugile mujale sest mul on ju selleks vabadus minna kuhu tahan. Näiteks Haapsallu lähen matkaautoga otse kodust. Paadiga minnes pean kõigepealt ise sadamasse saama, siis kolin oma asjad (mida pole üldse vähe) paati, millele järgneb mitu tundi vee peal loksumist ja kohale jõudes olen selle sadamaga piiratud, kuhu jõudsin. Lastele muidugi paadi teema väga meeldib aga minu jaoks on sellel kahjuks liiga palju piiranguid.

Sa oled jõudnud nüüd veidi Euroopas ringi sõita. Kas riigiti märkasid erinevust ka, et kus tunned, et oled oodatud või siis vastupidi, et tahaks kiirelt edasi liikuda, sest ei tunne end turvaliselt või oodatuna?

Teel Alicantesse tegime sõbraga transiidi Itaaliasse. Lihtsalt sõitsime järjest 32 tundi. Tegime kiired peatuseid bensukates, kus oli rekkaparkla: söök, kiire tudu, kohv ja sõitsime edasi. Kohapeal vaatasime suuresti sisetunde järgi, et kui oli rajoon, kus ei tahtnud olla, siis lihtsalt sõitsime edasi.

Hispaanias Valencia, Barcelona ja sellised suured magalarajoonid jätsid tunde, et parem jäta aknad lahti kui ära lähed, sest vastasel juhul lüüakse need nagunii sisse. Kui on vähegi kahtlus, kas siin on okei parkida, siis võtan Park4Night äpi lahti ja vaatan kommentaare, need annavad päris head ja adekvaatset infot. Kord jätsime Valencias ühte loomaparki minemata, sest parklas, kuhu tahtsime oma auto jätta, on olnud väga sagedased juhtumid kui aken on sisse löödud. Kuna meile meeldivad sellised väiksemad kohad, siis hoidsimegi suurlinnadest rahulikult eemale. Kui olen pidanud linnas sees tänaval parkima, siis pigem hoian juba harjumusest teise matkaauto lähedusse.

Jahisadamad on hea koht kuhu parkida. Alicantes ja selle ümbruses oleme palju olnud, see vast ongi mu lemmik koht kus olla. Seal on kuidagi nii teistmoodi atmosfäär, mis kohe kutsub ja pole tunnet, et keegi tahab sulle külje alla hõõruda. Väga puhas ja fantastiline promenaad. Aga muidugi ainult talvel, sest suvel on seal 40 kraadi sooja, et siis olen kodus ja naudin Eesti suve. Kindlasti jääb sellest loetelust välja Benidorm, mis on täielik võõrkeha nende pisikeste ja rahulike väikelinnakeste kõrval.

Kõige ekstreemsem parkimine oli tõenäoliselt sel hetkel kui olin just matkasuvila ostnud ja otsustasin rumala peaga Pärnus GrillFesti ajal rannapromenaadi äärde parkida. Terve öö käis tümm ja rollerid põristasid edasi-tagasi.

Aga muidu on Hispaanias sellised armsad pisikesed linnakesed, mille elanikkonna moodustavad umbes 70-aastased matkaauto inimesed. Nö kliimapagulased. Cambrils on selline koht ja sellega tuleb kohe meelde kui palju papagoisid seal on! Silmale on see vaatepilt alguses väga harjumatu, et oi, mingid ilusad värvilised linnud lendavad vabalt looduses ringi. Esimene mõte oli, et äkki nad on kuskilt kodust plehku pannud. Aga jah, hommikul ärkadki selle peale, et papagoid laulavad ja no neid on nii palju!

Muideks soomlasi nägin Hispaanias väga palju aga tundub, et nad elavad ka juba hooajaliselt seal, sest enamusel oli autol Hispaania numbrimärk. Samas ma ei imesta ka, sest kliima ja keskkond on Hispaanias väga hea. Ja kui harjud selle rahuliku tempoga ära, siis on mõnus ja võtadki rahulikult, sest kuskile pole kiiret. Tuleb mõte, et ohh, lähen võtan kohvi ja crossanti ja maksan 1.50€ selle eest, mitte 6€. On ikka mõnus küll ja hoopis selline teine olek tuleb peale. Õhtul lähen poodi, 99 sendi eest saan okei veini, 2.50€ saan juba hea veini, 6€ on juba uhkemad veinid. Tundub nii normaalne. Kedagi ei huvita, mida sa teed, kuhu lähed, igaüks teeb rahulikult oma asja: istuvad, jutustavad, joovad kohvi või veini ja lihtsalt on ning naudivad oma rahulikku elu. Kindlasti lähen varsti uuesti! On ikka suur vahe, kas ärkad jäävihma ja miinusega või sul on 18 kraadi sooja ja päike. Hispaanias on hea talvel olla, sest temperatuur on mõistlik ja inimesi on siis palju vähem kui hooajal.

Näiteks karavanipargis olen elus vaid ühe korra ööbinud ja ma ausalt ei saa aru, mida need inimesed teevad seal, miks nad seal on. Mis puhkus see on kui hommikul üles ärkad, võtad mõnusalt oma kohvi ja siis vaatad aknast välja ja sealt avaneb vaade kõrval parkivale karavanile? Saan aru, et paljudele selline kommuuni elu sobib ja nii elatakse paikselt tõenäoliselt terve talve aga see pole minu jaoks.

Teekond Hispaaniasse ja äpid, mida kasutad?

Soovitan sõita Poola - Tsehhi - Austria kaudu, sellel teekonnal on palju mida vaadata. Seda teed pidi on Eestist Hispaaniasse sõites teemaksud umbes 150€, Saksa kaudu oli veidi odavam, vast 100€. Saksamaal on betoonlõike palju, et see jõnksutamine ja müra hakkas mind lõpuks häirima, lisaks seal pole väga midagi vaadata ka, et selle otsa jätan mina võimalusel alati välja. Õnnetu Leedu on tõenäoliselt kõige hullem lõik aga kui pärast seda koju jõuad, siis vaatad, et Eestis on ikka päris head teed.

Selliste pikkada sõitude puhul sobib mulle pigem see variant, et järjest kordamööda pikalt sõita nagu me Alicantesse minnes tegime, mitte nagu tagasi tulles kui meil olid sellised 10 tunnised sõidupäevad.

Ma olen nüüd paar korda nii teinud, et jätsin auto Barcelona lennujaama parkima. Lendasin koju mõneks ajaks ja siis taas otselennuga tagasi Hispaaniasse. Ülimugav! Vaid paar minutit jalutamist ning juba olin autos ja sain liikuma. Alguses hoidsin autot sõprade juures ja sõitsin siis taksoga lennujaamast sinna aga kuna takso on Hispaanias kallis, siis see teekond ei tasunud end ära. Parklaid on lennujaamas erinevaid ja tasub enne hindu võrrelda kui on pikemaks ajaks plaanis auto sinna jätta.

Äppidest kasutan Google Maps’i, see on hea mugav ja usaldusväärne. Parkimise ja ööbimise jaoks kindlasti juba varem mainitud Park4Night. Lisaks on suureks abiks Google Translate kui käte ja jalgade vehkimisega mõtte edasi andmisel hätta jääd. Itaalias olime Genova kandis ja ilma selleta oleks ikka väga keeruline olnud.

Kuidas on lood vee, gaasi, hoolduse jms teemadega?

Hispaanias on matkasuvilatele mõeldud munitsipaalplatse väga palju, kus saad oma paake tühjendada ja täita. Muideks raha selle eest ei võeta ja pea igas linnakeses on see olemas! Matkaauto märgiga Service Area järgi leiad selle üles. Eestis, Lätis, Leedus neid alasid pole, Poolas on mõned tee ääres aga need on tasulised.

Kindlasti peaks kaasas olema täidetavad gaasiballoonid. Mul oli 3 ballooni kaasas. Igal maal on omad keermed ja paagid. Sertifikaat peab kaasas olema, sest paljudes kohtades ei lubata muidu täita neid. Öösiti on siiski suhteliselt jahe ja küte on enamasti sees, siis läheb gaasi korralikult. Karavanparkides pole probleemi kui voolu taha saad, aga, et sinna saada, vot see on omaette väljakutse. Kõikides väikestes linnades olid need täis. Uue matkaauto puhul kaalun mõtet paigaldada diisel Truma. Siis kulub gaasi vaid külmiku ja söögi tegemise peale.

Veega meil probleeme ei tekkinud. Eks me kasutasime seda ka tagasihoidlikult, kui nägin, et hakkab otsa saama, siis võtsin Park4Night äpi taas lahti ja tegime väikse põike, et paagid täis panna. Naistega reisides peab arvestama suuremat veekulu, sest juuste pesu on veidi keerulisem protseduur kui niisama pesu. Ja naised armastavad ikka nõusid palju pesta!

Kiirusest: kuskil 100 km/h on matkaautoga väga hea sõita. Kui kiiremini sõita, siis hakkas mind müra häirima aga kui muusika mängima panna, siis oli okei. Aga eks pika sõidu peal hakkab mingi aeg iga väiksemgi nagin närvidele käima.

Pühapäev tundub kõige parem päev pika lõigu läbimiseks, sest siis on liiklus palju hõredam.

Enne kui said matkaauto omanikuks, siis millised ettekujutused sul peas olid?

Eestis olen kaubikus siin ja seal maganud ja ringi trippinud aga ma ei arvanud, et matkaauto nii mugav on. Ainuüksi juba laste pärast, sest neil on vaja tihti potil käia. Ja söögi tegemine on ka väga lihtne.

Täna kasutan matkaautot näiteks ka siis kui lähen sõbrale teise linna külla. Lähengi nö oma koduga ja saan omas voodis magada. Ärkan omas rütmis ja pesen hambaid omas kraanikausis. See mulle väga meeldib!

Kuhu järgmiseks plaanid minna ja milliseid kohti külastada soovitad?

Nüüd on plaan Viini minna: ise sõidan kohale ja pere tuleb lennukiga ja siis sõidaks lihtsalt Alpides ringi. Seekord võib olla ei teegi ise nii palju süüa, pigem käime kohalikes külades ja võtame seal oma lõunasöögi ja lihtsalt naudime olemist. Kasvataksin seekord just sõitmise tunnet, mitte niivõrd kohapeal olemise tunnet.

Ma usun, et matkaautoga saab sealsetel teedel ilusti hakkama, kui just kuskile mägiteele kogemata ei keera. Ma ei mäleta nüüd, kas see oli Hispaanias või Itaalias aga olime sõbraga autot tagasi viimas ja siis pöörde peal eksisime ja järgmiseks olimegi mägiteel ja seal polnud mingit võimalust tagasi minekuks. Möödus kaks sekundit ja meil oli selja taga juba 10 autot rivis. Järgmiseks oli märk, mis näitas, et kuni 6m autod on teele lubatud, meie oma oli 7m! Lõpuks saime mäest üles nii, et lappasime sõbraga kordamööda peegleid kinni-lahti. Nii kitsas oli ja pidevalt oli tunne, et kohe-kohe läheb midagi katki. Imekombel pääsesime aga terve autoga! Sõit ise tundus muidgi 3 tundi pikk kui tegelikkuses oli see kõvasti alla 10 minuti. Üles saades oli sõber täiesti läbi ka omadega: üleni läbimärg ja käed olid krampis, sest rool oli nii tugevalt kätte kinni pigistatud. Vot see oli lahe kogemus! Ja mitte ükski auto meie selja taga olevast pikast rivisti ei tuututanud, mitte kordagi. Ju siis said aru, et me algajad turistid ja andsid meile aega. Tolerantsust on mujal rohkem kui Eestis.

Andorra on väga äge koht! Soovitan kõigil läbi sõita kui vähegi võimalus on. Ülimõistlikud hinnad ja väga ilus suusalinnake, puhas ja külalislahke. Kui satute Hispaaniasse Valencia kanti, siis kindlasti minge Sant Josepi koobastesse (Coves de Sant Josep). Ja muidugi varem mainitud Alicante!

Soovitusi alustavale matkaautoga seiklejatele?

Matkaautot rentides näen, et on palju neid, kes päris esimest korda matkaautoga kokku puutuvad. Ma soovitangi teha esimene tripp just rendikaga, et saada pilt ette, mida matkaauto endast kujutab ja mida tegelikult tahad. On neid, kes ütlevad, et ohh, lahe, lähme ostame ka endale matkaauto aga samas on ka neid, kes ütlevad, et väga hea, et rentisime, sest see elustiil pole tegelikult meile. Siin ongi oluline aru saada, et kas oled seikleja või pigem hotellis ööbija. Kui tahad pikemalt ühe koha peal olla, siis haagissuvila on selleks ideaalne variant, sest saad sõiduautoga samal ajal ringi sõita. Samas on turvalisuse teema, et peab vaatama, kuhu oma karavani jätta saad, et see sul tagasi tulles ka alles oleks.

Kui juba veidi kogemust on, siis soovitan kindlasti mägiteid kasutada ja mööda neid sõita. Esmasõitja jaoks oleks võib-olla serpentiinides keeruline hakkama saada ja veidi liiga ekstreemne kogemus aga samas olen ise keeranud sellistest kohtadest välja, kus tean, et no ei keera välja aga kuidagi on ikka õnnestunud. Fiati ja Citroeni kered pööravad väga hästi, üllatavalt hea manööverdusega autod on.

Tuleb ka välja mõelda, mis eesmärgiga trippima minnakse, et kas tahad olla ühe koha peal nagu need mereäärsed karavanitajad kellest enne rääkisin või siis pakub huvi avastada väiksemaid autentseid kohti ja rohkem ringi liikuda.