Blogi

Täismass üle 3,5 tonni? C-kategooria!

Täismass üle 3,5 tonni? C-kategooria!

Sul on plaanis osta matkaauto, kuhu mahuks suurem pere või sõpruskond või on Sul eriti kõrged nõudmised kvaliteedile ja küttesüsteemile? Enamasti tähendab see, et matkaauto täismass läheb üle 3,5 tonni ja sellega ringi liikumiseks on vaja C-kategooria juhilubasid. Et Sa ei peaks tegema kompromisse ja alandama oma nõudmisi uuele matkaautole, jagame oma kogemust C1-kategooria juhilubade tegemisel. 

Meie klientide üks peamisi soove uue matkaauto soetamisel on, et saaks sõita B-kategooria juhilubadega. See tähendab, et matkaauto täismass peab jääma alla 3,5 tonni. Samas tahaks kaasa võtta pere ja sõbrad või nautida luksuslikumat ja mugavamat elu ka oma ratastel kodus. Need kaks asja ei lähe alati omavahel kokku ja tuleb teha kompromiss kas kvaliteedi või turvavööga istekohtade arvelt. On veel üks võimalus -- registreeri ennast C-kategooria juhilubade kursusele!

Meie oma meeskonna liikmed -- Alma ja Urmas -- olid sarnase valiku ees aasta tagasi, kui valisid endale uut matkaautot. Kuue-aastane kogemus Carthago c-toureriga oli olnud võrratu ja nende imelistest seiklustest võid lugeda meie blogi "Matkaautoga kliimapagulased" lugudest. Kuigi nad ei soovinud minna endale uusi juhilube tegema, jõudsid nad uue matkaauto valikul ikkagi otsusele, et tuleb minna autokooli. Eeskujuks olid neile head sõbrad, kes sama otsuse juba mõned aastad varem tegid ja edukalt C1-kategooria juhiload kätte said.

Alma ja Urmas 2021. aastal Kreekas

C1-kategooria juhilubade koolitusi korraldatakse väga vähestes autokoolides ning selle kategooria juhiluba lubab Sul sõita kuni 7,5 tonnise matkaautoga. Alma ja Urmas läbisid koolituse Pärnus, Aide autokoolis. Kui Sa soovid leida enda kodule lähemal asuva autokooli, võid vabalt minna ka C-kategooria koolitusele, kuna teooria osas ei ole C- ja C1- kategooria õppematerjalides mitte mingisugust erinevust. Kogu õppekava on täpselt sama ja erinevus on ainult selles, millise autoga tuleb sõidutunnid ja -eksam sooritada.

Aide autokooli teooria-tunnid on võimalik läbida iseseisvalt, interneti vahendusel. Ilmselt kasutavad tänapäeval kõik autokoolid sama lähenemist. Kool annab esimesel kohtumisel õppematerjalid ja soovitused, milliseid õppekeskkondi kasutada. Igal juhul on abi liikluslab.ee õppekeskkonnaga liitumisest. Teooriat saad õppida omas tempos ja endale sobivatel kellaaegadel ning samal ajal on Sul võimalik paralleelselt võtta ka sõidutunde. 

Aide autokooli Renault Master

Aide autokooli C1-kategooria õppesõidukiks on üle kümne aasta vana manuaalse käigukastiga Renault Master. Esimesel sõidul on ta ehmatavalt jäik ja mürarikas. Hiljem sellega harjub ja tegelikult liigub masin päris kenasti. Kes vähegi manuaalkäigukastiga sõber on, saab selle masinaga kenasti hakkama. Veidi keerulisemaks võib osutuda tavapärasest suurema ja aeglasema masinaga kitsastel tänavatel liiklemine või kaalupiirangute märkamine, kuid siin tasub juba kuulata kõiki sõiduõpetaja nõuandeid. Sõiduõpetajad teavad oma pikaajalisest kogemusest väga hästi, millised on eksamineerija lemmik-kohad liikluses, kus tihti eksitakse. Kui sõidutunnis tähelepanelik olla, ei ole sõidueksami läbimine sugugi keeruline.

C-kategooria sõidutunde viiakse erinevates autokoolides läbi juba veidi suuremate veoautodega, kuid eeliseks on see, et enamasti on need õppesõiduautod oluliselt kaasaegsemad ja mugavamad. Seega ei tasu hirmu tunda ka selle ees, kui Sa ei leia endale sobivas asukohas C1-kategooria kursust.

Pikaajaline sõidukogemus tuleb mõnes mõttes kindlasti uue kategooria tegemisel kasuks. Samas on eeskirjad liiklejale viimase paarikümne aastaga täitsa palju muutunud ja kui juhiload on tehtud nõuka ajal, võib mõni asi tulla üllatusena. Õppesõidu tunnis tasub kindlasti tähelepanelikult kuulata sõiduõpetajat ja küsida täpsustavaid küsimusi, kui midagi jääb ebaselgeks. 

Värskete C1-kategooria juhilubade omanik Urmas uue matkaauto roolis teel Türki 2021. a sügisel

Alma ja Urmase muljed C1-kategooria juhilubade tegemisest on peamiselt positiivsed. Eks muidugi tuleb leida aega, et õppida ja eksamiks valmistuda. Samas on mõnes mõttes täitsa kasulik oma teadmisi ja oskusi liikluses veidi värskendada ja kasulik on koolituse läbimine igale liiklejale. Rohkem stressi oli miskipärast mõlemal enne riiklikku teooria eksamit, kuigi autokooli teooria eksam oli selleks ajaks ju edukalt läbitud. Ilmselt on see tingitud sellest, et teooria eksami ümber on tekkinud mingi müüt, et see on hirmus raske. Tegelikult on vaja säilitada külma närvi ja keskenduda, ning eksam saab edukalt tehtud.

Võrreldes varasemaga on oluliselt lihtsamaks muutunud platsisõit, kuna tänapäeval on lubatud manööverdamisel auto paiknemist veidi korrigeerida ja ei pea enam ühe hooga boksi sisse tagurdama. Kokkuvõttes võib öelda, et Alma ja Urmas on Aide autokoolile ja sõiduõpetaja Kristinale väga tänulikud, et saavad nüüd oma uue 8 m pikkuse ja 4,2 tonnise täismassiga matkaautoga rõõmsalt ringi reisida. Tagantjärele on täitsa vahva meenutada seda, kuidas eksamil ikka väike närv sees oli ja kui hea meel oli positiivsest tulemusest. Õnneks said mõlemad kohe esimesel katsel nii riikliku teooria-, kui ka sõidueksami sooritatud.

Kes soovib ja leiab endale sobivad riikliku eksam ajad, võib C-kategooria load kätte saada ka kahe kuuga. See tähendab üsna intensiivset teooria õppimist paari nädala jooksul ja samal ajal ka kõikide sõidutundide läbimist ning sobivate riikliku eksami aegade leidmist. Kuid meie soovitus on uute lubade tegemiseks varuda veidi rohkem aega ja rahulikult asjad endale selgeks teha. Neil, kellel on juhilubade tegemisest möödas juba üle paarikümne aasta, võib veidi rohkem aega minna teooriaeksamiks valmistumisega.

Millised täiendavad võimalused ja mugavused tähendavad enamasti seda, et matkaauto täismass läheb üle 3,5 tonni?

Turvavööga istekohtade arv

Kui soovid Adria Matrix'ile saada 5-turvavööd, tähendab see enamasti täismassi üle 3,5 tonni

Iga reisikaaslane vajab iste- ja magamiskohta ning ruumi oma pagasile. Seega tuleb arvestada, et iga reisija koos oma pagasiga kaalub midagi. Tootjatehased arvestavad iga reisija kaaluks 75 kg + 10 kg pagasi jaoks. See on keskmine valem ja eks iga juht peab ise rooli istudes teadma, kui palju tal on lubatud reisijaid kaasa võtta ja kas reisijad ja pagasi kaal kokku jääb lubatud kandevõime piiridesse.

Matkaauto valimisel on tihtipeale kõige olulisem näitaja just turvavööga istekohtade arv. Suurem pere vajab rohkem istekohti. Kui tahad kindlasti reisida matkaautoga, mille kaal on alla 3,5 tonni, pead väga hoolikalt läbi mõtlema, millisest lisavarustusest Sa loobud ja kui palju pagasit Sa ikka kaasa võid võtta. Kui Sul on soov valida veidi suurem ja kvaliteetsem matkaauto viie- või kuue-kohalisena, läheb kaal enamasti lõhki ja tuleb teha valik -- kas jätta osa reisiseltskonnast koju või minna C-kategooria juhilube tegema.

Carthago chic c-line preemiumklassi matkaautod on kindlasti täismassiga üle 4 tonni

Matkaauto suurus

Ilmselgelt on suuremas matkaautos rohkem ruumi ja avarust. Aga iga lisanduv pikkuse või kõrguse detsimeeter annab koheselt tunda ka matkaauto kaalus. Suuremas matkaautos on rohkem ruumi liikumiseks ja tekib vähem kokkupõrkeid. Kui naine on köögis, pääseb mees magamistoast istumisalale ilma naist laiaks litsumata. Ka lastega perel on mugavam, kui lastel on omaette olemise ja mängimise ruumi veidi rohkem. Esmapilgul ei tundu matkaauto kõrgus kuigi oluline argument, aga kui astud sisse mõnda preemium-klassi Carthagosse või Hymerisse, saad kohe vahest aru. Tuleb arvestada, et alati ei ole õues sinine taevas ja päike ning vahel tahaks ka siseruumides rohkem laiutada.

Panipaikade suurus

Kui soovid oma matkaauto garaaži ära mahutada jalgrattad, pead sellega arvestama juba matkaauto valikul. Enamasti on suurema garaažiga matkaautod ka raskemast kaaluklassist.

Selleks, et oma matkaauto puhkus eriti meeldejäävaks ja mugavaks muuta, tuleb kaasa võtta mõned vähem või rohkem olulised asjad, mis peavad ära mahtuma erinevatesse panipaikadesse. Nimekiri algab matkalauast ja toolidest, et saaks oma reisiseltskonnale mõnusa õue-istumise tekitada. Vihmase või tuulisema ilmaga on hea abivahend ka esitelk. Tore oleks kaasa võtta ka grill või lõkkepuud. Edasi sõltub juba hobidest ja plaanidest -- suusad, jalgrattad, SUP'i lauad, telksaun jne. Kõik see kraam võtab ruumi ja kaalub ka päris palju.  Kui otsustad üle 3,5 tonnise matkaauto kasuks, on Sul vähem muret sellega, kas Euroopa erinevatest riikidest läbi sõites mõni kaalu-kontroll teele jääb.

Soojustus 

Preemium-klassi matkaautode kaal kipub kergesti üle 3,5 tonni minema, kuna enamasti tähendab see lisaks avaramale ruumile ka korralikku soojustust ja paksemaid seinu. Seinte ja soojustuse paksus määrab oluliselt matkaauto küttekulude suurust talvel ja aitab hoida jahedamat sisetemperatuuri suvise päikese käes. See on eriti oluline argument neile, kes soovivad oma matkaautot kasutada talvel ja neile, kes suvel tahavad metsikult ringi rännata, mitte karavaniplatsil elektrijuhtme otsas istuda. Katusekonditsioneeriga on küll võimalik suvel oma matkaautot jahutada, aga seda saad Sa teha ainult juhul, kui Sul on olemas pidev 230V elektri kasutamise võimalus. 

Mööbli kvaliteet

Carthago on tuntud oma eriti kvaliteetse mööbli ja mugavate panipaikade poolest

Tahad mööblit, mis ei nagise-kolise sõidu ajal ja vastab ka kõige nõudlikuma perenaise ootustele -- mida kallima valiku teed, seda parem. Pehmed jooned, mugavad sahtlid ja panipaigad, vähem naginaid ja ratastel kodus ikka ette tulevaid logiseivaid uksi. Matkaauto valimisel tasub kindlasti proovisõit teha ja veidi erineva hinnaklassiga matkaautodes ringi vaadata, et paremat ülevaadet saada.

ALDE vedelikkütte süsteem 

Enamasti on Matkasuvilad.ee poolt müüdavate matkaautode baasvarustuses Truma õhkkütte süsteem. Tegemist on Eesti kliimas iga ilmaga täiesti hästi funktsioneeriva süsteemiga, mis teeb toa ja kraanivee soojaks. Aga kui soovid jahedama ilmaga ühtlast toatemperatuuri ja sooja põrandat ning mõnusat sisekliimat nii sõidu ajal kui ka karavaniplatsil viibides, tasub mõelda ALDE vedelikkütte süsteemile.

ALDE küttesüsteem on võrreldes Truma õhkküttega ka ökonoomsem, mis tähendab madalamat gaasi-kulu. See on oluline argument, kui soovid oma matkaautot kasutada ka talvisel suusareisil. Paraku kaalub Alde vedelikkütte süsteem võrreldes Truma õhkkütte süsteemiga ca 60 kg rohkem.