Blogi

Kuidas talvel matkaautoga õues olemine mõnusaks teha

Kuidas talvel matkaautoga õues olemine mõnusaks teha

Külma ilmaga ja korraliku pakasega saab teha täpselt samasuguse väljasõidu, nagu Sa suvel teed. Veidi rohkem tähelepanu tuleb pöörata matkasuvila ettevalmistusele, kuid ka riietusele ja muule varustusele. Käesolevas artiklis jagab kogenud ja karastunud matkasuvila kasutaja Meelis Adamson oma soovitusi, kuidas matkaauto talviseks väljasõiduks ette valmistada. Samuti saad lugeda, kuidas muuta oma talvine väljasõit nauditavaks kogu perele, millist lisavarustust võiks kasutada ja mida teha teistmoodi, kui suvel.

Meelisele küsimus: Mida tuleb talvisel matkasuvilaga väljasõidul teistmoodi teha, kui suvel.

Kui talvel külma ilmaga tekib tahtmine nädalavahetuseks matkaautoga väike väljasõit teha, tuleks veidi tavapärasest rohkem ettevalmistusi teha ning mõnele asjale rohkem tähelepanu pöörata, kui suvel. Meelis andis omalt poolt nõu, kuidas oma reis eriti mõnusaks teha ja ennast matkaauto toas nii päeval kui öösel hästi tunda.

Talvel pidevalt matkaauto kütmine on üsna kulukas ettevõtmine ning seega enamasti ikka peale reisi tasub küte miinimumi keerata. Kuid Meelise esimene soovitus on, et 24 tundi enne väljasõitu tuleks hakata matkaautot soojendama. Näiteks, kui plaanis on reedel õhtul matkaautoga kodust välja sõita, siis tuleks neljapäeval matkaauto soojenema panna ja jao kaupa temperatuuri tõsta. Juba neljapäeva hommikul võiks panna kütte sisse +10 kraadile ja tõsta päeva jooksul +15 kraadini, neljapäeva õhtul +18 kraadi ja reede hommikul +20 kraadi.

Küte jääb talvel reisile minnes sisse terveks reisi ajaks. See tähendab, et ka sõidu ajal ei ole vaja tagumist kütet maha võtta, kuna siis tuleb sisse niiskus ja tagumine ots jahtub maha. See muudab matkaautos olemise ebamugavaks. Temperatuuri ei tasu väga maha keerata ka ööseks, kuna see olulist gaasi kokkuhoidu ei anna ning lisaks seab madalam temperatuur ohtu veetorud ja veepaagid.

Talvel tuleb kindlasti rohkem tähelepanu pöörata sellele, et gaasiballoonid oleksid enne reisile minemist täis. Talvise külmaga on gaasikulu väga suur ja korraliku pakasega võib toa soojendamiseks päevas kuluda peaaegu terve gaasiballoon. Seega tuleb gaasi kaasa võtta varuga – mõlemad gaasiballoonid peaksid olema täis ja igaks juhuks võiks ka kolmas balloon olla garaažis varuks. Gaasi kulu sõltub väga palju ilmaoludest (külmakraadidest ja tuulest) ja loomulikult ka sellest, kui sooja toatemperatuuri keegi armastab.

Selleks, et võimalikult vähe tekiks seda ebameeldivat olukorda, kus gaasiballoon saab kõige magusamal uneajal tühjaks ja tuleb minna gaasivoolikut teise gaasiballooni külge ühendama, võiks ka oma matkaautosse paigaldada gaasivaheti. Gaasivaheti teeb selle töö meie eest ise ära ja matkasuvila elanikud saavad rahulikult oma und nautida.

Meelis soovitab talvel kasutada Agasol gaasi, mis on 95 % puhas propaangaas. Segugaas põleb kuni +6 kraadi juures täielikult ära, kuid külmema ilmaga butaan enam ei põle. Seega on talvel igal juhul mõistlikum kasutada puhast propaangaasi. See ei tule rahaliselt kallim ning gaasiballooni vahetust tuleb harvemini teha.

Gaasikulu sõltub kahest faktorist – kui hea soojapidavusega on matkauto ning kui tihti ja pikalt külma ilmaga välisust lahti hoitakse. Korralikus talvekindlas matkaautos on gaasikulu märgatavalt väiksem, kui pigem suvel kasutamiseks mõeldud matkabussis või haagissuvilas. Kuna matkaautos ei ole esikut, siis läheb tervest autos soe väga kiiresti välja ja uuesti soojaks kütmine võtab energiat. Seega tuleks autosse sisenemisel jälgida, et uks kiiresti selja tagant kinni pandaks ka juhul, kui teised pereliikmed alles õues järjekorras on ja ootavad, et eelmine siseneja oma talvejopest ja -saabastest välja saaks.

Küttesüsteemi sooja õhu laialiajamiseks piisab üldjuhul sellest, kui hoida küttesüsteemi õhuringlust madalama (ECO) režiimi peal. Tavaliselt ei ole vajadust kasutada tugevamat (HIGH) režiimi. Tugevamat režiimi võiks kasutada ainult ajutiselt juhul, kui mingi osa elamisest on maha jahtunud. Sellisel juhul tuleks küttesüsteem HIGH-režiimile panna, et soe õhk kiirelt mööda elamist laiali ajada.

Osadel autodel on olemas ka võimalus kasutada kütmiseks elektrit lisaks gaasile. Väga külma ilmaga tuleb sellisel juhul elektri- ja gaasikütet kombineerida, kuna sellisel juhul ei pruugi ainult elektriküttest jätkuda ja tuleb lisaks kasutada ka gaasi. Suurürituste puhul, nagu oli ka KEK kokkusaamine Ermistus, ei ole enamasti võimalik kõikidel autodel elektrikütet taha panna, kuna koormus elektrisüsteemile läheb liiga suureks ja kaitsmed hakkavad välja lööma. Ermistus oli kõikidel matkaautodel lubatud kasutada ainult külmkapi ja valgustuse jaoks, mitte kütmiseks.

Muus osas võib veel kasutada talvekatted akendel ja mootoril, kvaliteetset põrandavaipa, esitelki, tuuleseelikut ja välist küttekeha õhtusteks istumisteks. Need kõik aitavad vähendada gaasikulusid. Üks tihtipeale ootamatu asi on see, et talvisel ajal tuleb kindlasti külmkapile välisseina kate ette panna. Gaasiga töötavate külmkappide eripära on see, et kui katet ees ei ole, läheb külmkapp seest soojaks. Kes talvel harva matkaautot kasutab, peaks kindlasti novembrikuus tankima paaki talvediisli. Vastasel juhul võib tekkida probleeme talvel auto käivitamisega.

Matkaauto või haagise ostmisel tuleks hästi läbi mõelda see, kas on soov matkaautot kasutada ka miinuskraadides. Euroopas toodetakse valdavalt soojemasse kliimasse sobivaid autosid, mille veesüsteemid Eestimaa talvega külmuvad ära. Matkaauto talvekindlust aitab määrata see, kas ehituses on kasutatud topelt-põrandaid, milline on seina ja katuse paksus, kuidas on mööbel paigutatud ja kas on jäetud tuulutusvahed seina ja mööbli vahele. Talvekindlatel matkaautodel on veetorud ja -paagid isoleeritud ja paigutatud selliselt, et nad talvel matkaautot kasutades ära ei külmuks. Talvekindlates matkaautodes ei ole vaja veesüsteemi pärast muretseda juhul, kui hoida toatemperatuuri on üle 15-kraadi ka suure pakasega.

Energia pärast talvel väga palju rohkem muretsema ei pea, kui suvel. Normaalolukorras saab topelt-akudega ka talvel ilusasti paar päeva metsas hakkama. Talvel laevad kvaliteetsed päikesepaneelid isegi paremini, kui sügisel ja kevadel, kuna UV intensiivsus on lumega tugevam. Inverterit võiks kasutada ainult siis, kui vaja on, st kokkuhoidlikult. Tulesid tuleks samuti kasutada seal, kus parasjagu vaja on. Näiteks, kui kasutada üksikuid LED-lampe LED-ribade asemel, siis see säästab ka päris palju energiat. Uuemate autode laadimisvool on nii üles tõstetud, et sõidu ajal saab akud päris kiiresti täis laadida.

Soovitused riietusele ja muule varustusele

Talvistel väljasõitudel peab kindlasti kaasas olema korralik riietus ja lisaks võiks olla ka vahetusriided kaasa võetud. Sellisel juhul on võimalik maksimaalselt nautida õues-olemist ja vajadusel saab märjad riided kuivade vastu vahetada. Sellisel üritusel peab seljas olema mugav mäesuusa-riiete komplekt ja korralik talvine aluspesu, et oleks soe ja mõnus õues olla. Kindlasti ei kannata teksapükstes ja kerge jopega pikalt õues olla. Riietus peaks olema hea soojapidavusega ja tuulekindel. Soojad kindad, sokid ja müts aitavad käed-jalad-pea soojas hoida ning see on eelduseks, et pikalt õues viibides jahedus naha vahele ei poeks. Ei ole olemas halba ilma, vaid vale riietus.

Talvel annab väga palju õuesolemisele juurde see, kui saab endale mõnusa väikese lõkke teha. Selleks on tänapäeval olemas väga palju erinevaid lõkkealuseid. Teisaldatavad lõkkealused on selleks mugavad, et sellele lõkkele on võimalik endale päris lähedale tõsta ja vajadusel saab seda kergesti liigutada, kui tuul suunda muudab ja hakkab lõkkesuitsu mõne matkabussi poole suunama.

Esitelki suurematel üritustel tavaliselt keegi ei kasuta, kuna see võib tekitada olukorra, kus heas usus telgi püsti pannud matkasuvila omanik saab endale varju alla suurema osa ürituse külalistest. Aga oma perega talvel metsa minnes on kvaliteetne esitelk ja väike gaasiga töötav küttekeha väga suureks abiks elu mugavamaks muutmisel.

Esitelk hoiab auto välisukse esise sooja ja aitab selle võrra säästa ka siseruumi kütmiseks ja söögitegemiseks vajalikku gaasi. Esitelgi all värskes õhus on tore sõpru vastu võtta ja nendega lobiseda nii, et maja jääb puhtaks ja soojaks. Kui inimestest ei piisa, et telki piisavalt soojaks saada, on alati võimalik lisaks ka väike kaasaskantav küttekeha nurka sooja puhuma panna. Korralik esitelgi vaip ja tuuleseelik aitavad suurema niiskuse ja külma ka jalgadest eemal hoida ning kogu selle varustusega võib ka talvel oma perega metsas olles väga mõnusalt õhtud ka õues veeta.

Talvel lõkke ääres istudes ja õhtusööki grillides tahaks ikka veidi teed või muud soojendavat jooki tarbida. Selleks tasub alati kaasa võtta termos, kuna krõbeda külmaga kipuvad soojad joogid väga kiiresti ära jahtuma ja külmad joogid lausa ära külmuma. Matkama minnes on tore ka seljakotti lisaks termosele ka paar võileiba ja paar sooje käpikuid kaasa võtta. Seega võiks pere peale ühe hea kerge seljakoti kaasa võtta, et vajalik lisavarustus matkale kaasa võtta.

Telksaunad on ka ühed väga lahedad asjad, mida talvel matkasuvilaga reisides kasutada. Teinekord on väga mõnus valge lumevaiba peale kauni tähistaeva alla oma telksaun püsti panna. Talvel tuleb telksauna kütmiseks küll veidi rohkem aega ja puid varuda, kuid see tasub ennast kuhjaga ära, kui lõpuks oled higi jooksma saanud ja saunast otse lumehange või jääauku sukeldud.

Talvised väljasõidud matkaautoga on tihtipeale eriti meeldejäävad ja kindlasti soovitame kõikidel ka talvel oma matkaautot aktiivselt kasutada.